بین الملل

تحولات اوکراین | امکان برگزاری دومین “اجلاس صلح” در سال جاری

اشاره وزیر دفاع روسیه به کنترل کامل ارتش بر اوضاع جبهه نبرد، عدم مشارکت مجارستان در ماموریت نظامی ناتو در اوکراین، شرط مسکو برای بازگشت به مذاکرات راهبردی با آمریکا و چهاردهمین بسته تحریم‌های ضدروسی اتحادیه اروپا، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آرنا، ایگور ژوکوا، معاون رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین شب گذشته اعلام کرد که کی‌یف قصد دارد تا قبل از پایان سال 2024 دومین نشست سران درباره حل مسالمت آمیز مناقشه اوکراین را برگزار کند.

او گفت: ما تمایل داریم در صورت فراهم بودن شرایط، دومین نشست صلح را پیش از پایان سال برگزار کنیم. این فرآیند نباید طول کشیده و دچار وقفه شود. اوکراین، بیشتر از هر کس دیگری، خواهان صلح در سریع‌ترین زمان ممکن است.

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین نیز به نوبه خود در این خصوص گفت که دومین اجلاس سران درباره موضوع صلح ممکن است در یکی از کشورهای جنوب جهان برگزار شود. به گفته وی، مذاکرات در مورد این موضوع در حال حاضر آغاز شده است.

کوله‌با همچنین ابراز امیدواری کرده بود که چین در دومین کنفرانس صلح شرکت کند. او همچنین اعتراف کرد که روسیه نیز می‌تواند در کنفرانسی برای حل بحران اوکراین شرکت کند.

کنفرانس درباره اوکراین روزهای شنبه و یکشنبه هفته پیش ( 15 تا 16 ژوئن) در بورگنستاک سوئیس برگزار شد. مسکو برای شرکت در آن دعوت نشده بود. چندین هیئت نمایندگی بلافاصله اعلام کردند که روسیه، بعنوان یک طرف این مناقشه باید در چنین رویدادهایی شرکت داشته باشد. در همین رابطه بیش از 10 کشور، از جمله اعضای گروه بریکس از امضای بیانیه پایانی اجلاس خودداری کردند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا