سیاست
موضوعات داغ

متن کامل دومین مناظره کاندیدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳

مناظره دوم نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال 1403 دقایقی پیش با حضور نامزدهای این انتخابات آغاز شد. متن کامل اظهارات کاندیداها ر میتوانید در این خبر مطالعه نمایید.

آرنا نیوز :: پنجشنبه شب؛ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ – دومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور 6 نامزد این انتخابات از دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش سرویس سیاسی آرنا ، با شروع دومین مناظره انتخابات 1403 ، مخاطبین عزیز میتوانند متن کامل این مناظره را در این خبر مطالعه نمایید.

قرعه‌کشی جایگاه کاندیداها، چهارشنبه ۳۰ خرداد با حضور نمایندگان کاندیداها انجام شد و صندلی هر یک از آن‌ها در مناظرات مشخص شد که به ترتیب زیر است:

  • صندلی شماره یک: امیرحسین قاضی زاده هاشمی
  • صندلی شماره دو: محمدباقر قالیباف
  • صندلی شماره سه: مصطفی پورمحمدی
  • صندلی شماره چهار: علیرضا زاکانی
  • صندلی شماره پنج: مسعود پزشکیان
  • صندلی شماره شش: سعید جلیلی

سوالات بخش اول؛ سیاست گذاری در یارانه‌ها، محرومیت زدایی و فقر:

* برنامه دولت شما برای عادلانه کردن یارانه ها چیست؟
* ارز ترجیحی به ابتدای زنجیره تولید داده شود یا اینکه دولت در قالب کالابرگ و یا نقدی به مصرف کننده دهد؟
* تا پایان برنامه باید فقر مطلق به صفر برسد؛ برنامه شما برای توانمندسازی پایدار جامعه به ویژه نیازمندان چیست؟
* برای رفع فقر و محرومیت زدایی چه برنامه ای دارید؟

قاضی زاده هاشمی: رشد اقتصادی در دهه 90 منفی شد

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در ابتدای این مناظره گفت: ابتدائاً پیروزی تیم والیبال ایران را در دو بازی آمریکا و هلند تبریک می‌گویم که به دنبال تعویض مربی خارجی و آوردن مربی ایرانی بود.نتیجه تکیه به درون کشور و جوانان، پیروزی است.

وی افزود: وظیفه حکومت اسلامی این است که نگذارد فقر در جامعه ریشه بدواند و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که برخورد با ریشه‌های فقر انجام شود.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: متاسفانه در دهه ۹۰ وضعیت خوبی طی نکردیم، رشد اقتصادی نزدیک به صفر و ماحصل این شد که ۳۰ درصد سفره ایرانیان کوچک شد. و با وجود اینکه در دولت قبلش ضریب جینی اصلاح شده بود ولی در دولت آقای روحانی بیشتر شد.

وی افزود: ۱۰۰ میلیارد دلار توزیع کردیم اما ماحصلش افزایش رفاه عمومی نشد و به نفع قاچاقچیان سوخت شد یا افرادی که از یارانه بیشتر استفاده می کردند. قطعی برق تابستان و گاز زمستان را هم که بهتر از من می دانید. الان به نحوی رسیده که بخشی از حامل‌های انرژی را باید وارد کنیم. وی تاکید کرد: الان ۳۰ درصد جامعه ایران کمتر از ۱۲ میلیون در آمد دارند و نیازمند کمک هستنند. در برخی خانوارها حتی یک شاغل نیست و برخی هم شغل موثری ندارند. لذا اقدام اساسی توسعه شغل و شاغل کردن حداقل یک نفر از اعضای خانواده و ارتقای وضعیت درآمدی مشاغل است.

وی افزود: دو برنامه اصلی داریم: یکی اینکه داراییهایی که در اختیار دولت است ولی برای مردم است مثل شرکت و سهام و زمین را به خود مردم منتقل کنیم و بعد هم اصلاح سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه ها که ناقص انجام شده است. در دولت احمدی نژاد ارزش یارانه ۴۵ دلار بود بعد شد ۳ دلار و در دولت سید محرومان ۱۱ دلار شد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

قالیباف: حفظ قدرت خرید خانوار مستقیما به عهده رئیس جمهور است

محمدباقر قالیباف هم در 4 دقیقه اول خود گفت: به هیچ دلیلی و به هیچ بهانه ای نمی شود از عدالت گذشت.

وی ادامه داد: باید بدانیم حق مردم ما یک زندگی خوب است. حتی نه یک زندگی معمولی.واقعیت این است که امروز زندگی بخش قابل توجهی از خانوارهای ما به سختی می گذرد.

قالیباف تاکید کرد: حفظ قدرت خرید خانوار مستقیما به عهده رئیس جمهور است و باید پاسخگو باشد. وی ادامه داد: کسی که تمام عمر خود را کار کرده و الان بازنشته شده، چرا باید فقیر باشد؟ دولت باید از فقر بازنشستگان جلوگیری کند.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: لایحه بودجه، می تواند زندگی مردم را جابجا کند.وی ادامه داد: ما حتما باید به میزان رشد و تورم، در افزایش حقوق افراد تلاش کنیم.

محمد باقر قالیباف

پورمحمدی:حجم از توزیع یارانه مشکلات اقتصادی را بیشتر کرده است

مصطفی پورمحمدی هم در وقت اول خود گفت: این حجم از توزیع یارانه مشکلات اقتصادی را بیشتر کرده است.نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: خدمات رسانی عدالت محور مسئله اساسی برای همه دولت‌ها استوی با بیان اینکه خدمات رسانی باید به همه طبقات با عدالت باشد، تاکید کرد: این نوع توزیع سبب گسترش دهک های ضعیف و غنی‌تر شد برخی اغنیا شده است.

پورمحمدی تصریح کرد: نقل انتقال مالی مثل اف ای تی اف چشمه دیگری از محدودیت برای کشور ما شد.وی افزود: کل اقتصاد ما در این ۱۰ -۱۵ سال قفل شده است. دوستانی که در مناظرات هستند یا به تحریم بی توجه بودند، یا به اقتصاد مقاومتی فرموده رهبری توجه نداشتند. کاری کردند که هنوز مردم به انتخابات توجه ندارند.این نامزد انتخابات با بیان اینکه باید به اعتماد سازی‌مان برگردیم، گفت: باید برای خنثی سازی تحریم‌ها تلاش کنیم.

مصطفی پورمحمدی

زاکانی: آدرسی که آقای پورمحمدی می‌دهد آدرس غلطی است

علیرضا زاکانی هم در وقت اول خود ضمن تسلیت حوادث تلخ اخیر، گفت: مردم ما کشوری ثروتمندیم. مشکلمان این است که این ثروت را درست توزیع نمی‌کنیم.

آدرسی که آقای پورمحمدی می‌دهد غلط است و لذا زیاد توجه نکنید زیرا بیراهه است. کل این شعارها قبلاً داده شده است.

وی افزود: یارانه خانوار در حوزه بنزین، گاز و در حوزه برق، درست در کشور توزیع نمی‌شود. ما یک بسته داریم به نام بسته رفاه که هم یارانه طلایی داریم؛ توزیع عادلانه یارانه انرژی. هم ناظر به معیشت و مسکن و اشتغال و سلامت و تفریح مردم بسته داریم.

زاکانی گفت: این صحبت ها که می‌شود از موضوع جلسه ما خارج است و معلوم نیست چقدر به کار مردم بیاید. زاکانی بیان کرد: ما یک یارانه طلایی داریم؛ فقط در بحث خانوار، اگر بنزین، گاز و برق را که در نظر بگیرید، به خانواده سه نفره معادل ۳۰ گرم در سال یارانه می‌رسد. یعنی خانواده ۵ نفره ۱۱۰ میلیون یارانه در سال دارد؛ نقدینگی را هم زیاد نمی‌کند و از مالیات معاف است.

وی ادامه داد: به میزان انتقال از سوختهای فسیلی به سمت سوختهای پاک هم سود مردم بیشتر می شود. برای همه روستاییان و عشایر و بازنشستگان ثروت ایجاد می شود. چرا دلمان نمیخواهیم مردم ثروتمند شوند.زاکانی اظهار کرد: البته یارانه انرژی بخش تولید در سر جای خودش هست و من فقط درباره این سه قلم در خانوار صحبت کردم. با این روش فقر مطلق هم قطعاً ریشه کن می شود. ۱۰۰ درصد مردم بهره مند می شوند؛ هرکسی خواست صرفه جویی کند و هر کسی خواست بیشتر مصرف کند از بقیه بگیرد و تنظیمش هم با دولت است.

علیرضا زاکانی

پزشکیان: اگر ندانیم کجا را می‌خواهیم نگاه کنیم مسائل حل نمی‌شود

مسعود پزشکیان هم در بخش ابتدایی این مناظره خاطرنشان کرد: بنده هم تسلیت عرض می‌کنم حوادثی را که اتفاق افتاده است.

وی افزود: قدم اول این است که باید ببینیم کجاییم، آن چیزی که آمارها نشان می‌دهد وضعیت ما را اگر دوربین‌های شما این را نشان بدهد این است که مصرف د‌هک بالا و دهک پایین به شدت وحشتناک است، مصرف د‌هک پایین و دهک های بالا اختلاف بسیار بالایی با یک دیگر دارند و کسانی که توانمند هستند بیشترین امکانات را دارند.

وی در ادامه گفت: در بحث جمعیت زیر خط فقر هم وضعیت ما بدتر شده است و این وضعیت استان‌های ماست و مناطقی که در حاشیه هستند به شدت وضعشان خراب است. پزشکیان تصریح کرد: اگر ندانیم کجا را می‌خواهیم نگاه کنیم مسائل حل نمی‌شود ولی در اجرا این واقعیتی است که در طول زمان اتفاق افتاده است، آمار و ارقام کاملاً گویاست که کجا قرار داریم.

وی افزود: قدم اول این است که به یک زبان مشترک برسیم و اختلافات را کنار بگذاریم دولت منابعی را که تقسیم می‌کند باید هدفمند به آن مناطقی که هست بدهد.پزشکیان عنوان کرد: بانک‌ها ۵۵ درصد وام‌ها را به تهران می‌دهند و باقی مانده منابع را برای کل کشور هزینه می‌کنند این یعنی توسعه در شهرهای بزرگ و تهران و عدم توسعه در دیگر شهرها صورت می‌گیرد.وی در ادامه گفت: با مدیریت خود مردم و دانشگاهیان و کارشناسان مسائل حل می‌شود، نسخه‌ای که باید داد به این سادگی نیست ولی قطعاً باید یارانه‌ها را هدفمند کرد و به درک‌های پایین داد و اجازه نداد دهک‌های بالا یارانه بیشتر بگیرند.

مسعود پزشکیان

جلیلی : کسانی که درآمد زیادی دارند از مالیات فرار می کنند

سعید جلیلی هم در ابتدای وقت اول خود گفت: آنچه که در باره سوالی که خود مردم داشتند بخواهیم مستقیم پاسخ دهیم این است که دو مثال برای کمک به این خواهم زد؛ وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد این را عادلانه به بهترین شکل بین مردم تقسیم کند.

وی ادامه داد: اگر ما دو خانواده را در این تهران یا در مناطق مختلف کشور مقایسه کنیم، خانواده ای که سه خودرو دارد و یک خانواده ای که ۴ نفر هستند و خودرو ندارند این یک سوال است که آن کسی که سه خودرو دارد ۱۲ برابر خانواده مقابل یارانه دریافت میکند با اینکه مرفه تر است.

جلیلی افزود: این در شرایطی است که ۴۴ درصد خانواده‌های ما خودرو ندارند و از این یارانه محروم میشوند؛ این حتما درست نیست.وی ادامه داد: اگر یک خانواده ای ۴ نفره که یک حقوق ۱۲ تا ۱۶ میلیون دارد، نزدیک ۱۰ درصد حقوقش یعنی ۱۶۰۰ میلیون را باید مالیات بدهد.جلیلی تصریح کرد: درحالی که به خانواده ۴ نفره ۴۰۰ هزار تومان یارانه میدهیم؛ یعنی عملا همان میزان یارانه ای که می‌دهیم مالیات میگیریم، یعنی ۱۶۰۰ در اینجا گرفته می شود.

جلیلی اظهار داشت: این درحالی است که درآمد بسیار زیاد دارند، یا با فرار مالیاتی و شفاف نبودن چرخه مالی، از مالیات فرار میکنند؛ این را می‌خواهم توضیح بدهم که این نشان میدهد که مناسباتی که وجود دارد تصحیح جدی نیاز دارد.

سعید جلیلی

دور دوم از بخش اول مناظره

قاضی زاده هاشمی : فقر مطلق را در بنیاد شهید رفع کردیم

قاضی زاده هاشمی در بخش دوم تاکید کرد: متاسفانه در دهه ۹۰ وضعیت خوبی طی نکردیم، رشد اقتصادی نزدیک به صفر و ماحصل این شد که ۳۰ درصد سفره ایرانیان کوچک شد. و با وجود اینکه در دولت قبلش ضریب جینی اصلاح شده بود ولی در دولت آقای روحانی بیشتر شد.

وی افزود: ۱۰۰ میلیارد دلار توزیع کردیم اما ماحصلش افزایش رفاه عمومی نشد و به نفع قاچاقچیان سوخت شد یا افرادی که از یارانه بیشتر استفاده می کردند. قطعی برق تابستان و گاز زمستان را هم که بهتر از من می دانید.

الان به نحوی رسیده که بخشی از حاملهای انرژی را باید وارد کنیم.نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: الان ۳۰ درصد جامعه ایران کمتر از ۱۲ میلیون در آمد دارند و نیازمند کمک هستنند. در برخی خانوارها حتی یک شاغل نیست و برخی هم شغل موثری ندارند. لذا اقدام اساسی توسعه شغل و شاغل کردن حداقل یک نفر از اعضای خانواده و ارتقای وضعیت درآمدی مشاغل است.

در دورانی که در بنیاد شهید بودیم فقر مطلق را ریشه کن کردیم.وی افزود: دو برنامه اصلی داریم: یکی اینکه دارایی‌هایی که در اختیار دولت است ولی برای مردم است مثل شرکت و سهام و زمین را به خود مردم منتقل کنیم و بعد هم اصلاح سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه ها که ناقص انجام شده است.

در دولت احمدی نژاد ارزش یارانه ۴۵ دلار بود بعد شد ۳ دلار و در دولت سید محرومان ۱۱ دلار شد.امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در ادامه مناظره گفت: قبل از اینکه ادامه توضیحات را بدهم لازم است بنده هم به نوبه خودم به مردم گیلان و کاشمر بابت حوادث تلخ اخیر تسلیت بگویم. سؤالی که از آقای پورمحمدی و پزشکیان دارم این است که بالاخره این تحریم و روابط سال‌هاست که وجود دارد چرا عملکرد دولت‌های متوبع شما و دولت سیزدهم متفاوت است.

قالیباف: در طرحی که تدوین کرده‌ایم اختیار دست مردم است

قالیباف در بخش دوم مرحله اول گفت: باید بتوانیم یک بیمه فراگیر در حوزه نظام تامین اجتماعی چند لایه درست کنیم. ولی تا آن زمانی که این کار را انجام دهیم باید در همین سالی که در آن هستیم این مشکلات را چه آنهایی که در فقر مطلق هستند و چه آنهایی که زیر خط فقر هستند و چه آنهایی که ضعیف شده‌اند باید کارهای جبرانی انجام دهیم.

وی گفت: دهک‌های پایین نسبت به بالا درآمد شان ۱ به ۱۴ است. در حوزه ثروت دهک‌های بالا ۴۵ برابر دهک‌های پایین ثروت دارند. در مصرف انرژی ۱ به ۲۲ است یعنی بعضی از افراد ۲۲ برابر یک خانواده دیگر انرژی مصرف می‌کنند.

این عین بی‌عدالتی و ظلم است. باید به سرعت این مشکل را اصلاح کنیم.قالیباف ادامه داد: ۴۵ درصد مردم ما خودرو ندارند و بنزین نمی‌گیرند. یک خانواده چهار نفر هستند و شش خودرو دارند. خانواده‌هایی را داریم در سال ۱۴۰ میلیون تومان یارانه بنزین می‌گیرند. خانواده‌ای هم داریم یک ریال نمی‌گیرد. وی گفت: نزدیک به ۴۰ درصد انرژیمان را بد مصرف می‌کنیم و از دست می‌دهیم.

این برای خانواده ها است اجازه بدهیم هر خانواده‌ای هر چقدر دارد از استاندارد کمتر مصرف می‌کند به خودش برگردد. وی ادامه داد: در آن طرحی که تدوین کرده‌ایم اختیار دست مردم است. هر کسی که صرفه‌جویی کرده است خودش تصمیم بگیرد این میزان متر مکعب گاز یا این مقدار از انرژی در بنزین یا در برق را با هم تبادل کند.

قالیباف تصریح کرد: ما این ظرفیت را در این سکو برایش فراهم کردیم این‌ها را به هم تبدیل کند می‌خواهد آن را در بازار مشترکی که برای مربوط به انرژی‌ها است می‌خواهد بدهد. مهم این است که این انفال باید به نفع مردم و بعد هم بقیه آن دولت این‌ها را در تولید و در سرمایه‌گذاری که کیک اقتصاد را بزرگ کنیم.

پورمحمدی: چرا با سکوت و پاک کردن صورت‌مسئله، می‌خواهید از مشکلات بپرید

پورمحمدی در 4 دقیقه دوم فرصت خود، گفت: نمودارها منفی است، همه دوره‌ها نقدینگی بیشتر و تورم بیشتر می‌شود، خط فقر توسعه پیدا می‌کند و دهک‌ها به هم می‌ریزد و فاصله بین غنی و فقیر دارد زیاد می‌شود و تکرار همین حرفاست.

وی ادامه داد: سؤال این است که چرا به علت‌ها نمی‌پردازیم و چرا با سکوت و پاک کردن صورت مسئله می‌خواهیم از مشکلات عبور کنیم؟ ما هنوز حاضر نیستیم به مشکلات اساسی اشاره کنیم و بپردازیم. بر روی یارانه سوخت ۱۲۰ میلیارد دلاری باید توجه کنیم.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: موقعی که در شورای عالی امنیت ملی بحث fatf مطرح شد، بنده و آقای طیب‌نیا دعوت شدیم و مفصل درباره مشکلات بحران تبادل مالی صحبت کردم و گفتم که اگر برجام هم نباشد، این قصه ما را گرفتار می‌کند. بحث من این است که باید اصل مسئله و مشکل را بپذیریم.

پورمحمدی همچنین تصریح کرد: برادر عزیزمان، آقای جلیلی از اول نسبت به بحث تحریم و اینطور مسائل مواضعشان مشخص است.وی خطاب به پزشکیان، گفت: آقای پزشکان وقتی بحث برجام شد، همچنان بر طبل شیپور پیروزی زدیم، اما موضع بنده درباره برجام روشن است و می‌گویم از هر روزنه ۲ درصدی یا ۳ درصدی باید از حق ملت دفاع کرد و باید به قدرت به جنگ کسانی رفت که حق مردم را ضایع می‌کنند. آقای پزشکیان در ستادشان غلغله است و همه منتظر پست! ولی آقایان گفتند همه مشکلات حل می‌شود و از فرصت خنثی‌سازی تحریم استفاده نکردند.

وی اضافه کرد: آقای پزشکیان همین‌ها دور شما آمدند، شما که خیلی کارشناس نیستید، این‌ها می‌خواهند اداره کنند نگاهشان به روابط خارجی مشخص است که بزرگنمایی می‌کنند و خودشیفتگی دارند و از طرفی هم به خنثی‌سازی تحریم‌ها توجه نکردند.

علیرضا زاکانی : دولت پزشکیان همان دولت روحانی است

زاکانی در ادامه دور اول پاسخ به سؤالات، اظهار کرد: این نموداری است که نشان می‌دهد از همین ابتدای دولت خدمت، نفری ۲۲ میلیون در سال یارانه انرژی به اعتبار طلا داده خواهد شد و فقر مطلق از همین ابتدا ریشه‌کن می‌شود.

دهک اول بیش از 2 برابر شرایط ویژه پیدا می‌کند الا کسانی که بخواهند صرفه‌جویی نکنند.وی افزود: قیمت انرژی کاهش پیدا می‌کند، در حوزه بنزین ۳ هزار تومان حذف و ۱۵۰۰ تومان خواهد شد، و سایر قیمت‌ها هم تغییر نخواهد کرد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: درباره پرداخت یارانه به زنجیره؛ به انتهای زنجیره غلط است، من معتقدم باید به حلقه ماقبل زنجیره یعنی مصرف‌کننده پرداخت کنیم. زاکانی مطرح کرد: آقای پورمحمدی آدرس غلط می‌دهد؛ آن نکات جدی را در زمان خودش باید بحث کنیم.وی بیان کرد: مشاوران آقای پزشکیان در جلسه‌شان گفتند که دولت آقای رئیسی سه سال فلاکت‌بار بود.

خود آقای پزشکیان نماینده، وزیر و … بودند؛ بهتر است پاسخگو باشند به‌جای مطالبه و توصیه‌های اخلاقی.این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: دوره سیاه هشت‌ساله روحانی کشور را بر باد داد و سه سال دولت آقای رئیسی از آن هشت سال بهتر است و شهید رئیسی از آقای رئیسی زنده مؤثرتر است.

زاکانی عکسی از صف‌های سبد کالا در دولت روحانی نشان داد و گفت: این‌ها مردم را بیچاره کردند و به فلاکت کشاندند و مسکن مهر را مزخرف گفتند ولی اکنون در ستاد آقای پزشکیان هستند. گفتند با فساد مبارزه می‌کنیم ولی وقتی برادر آقای رئیس‌جمهور وقت را می‌خواستند احضار کنند، آقای رئیس‌جمهور گفت اگر او را احضار کنید من اعلام جنگ می‌کنم.

مسعود پزشکیان: با این دعواها و اختلافات مشکلات ما حل نمی‌شود

پزشکیان در بخش دوم صحبت های خود عنوان کرد: با این دعواها و این اختلافات مشکلات ما حل نمی‌شود و این وضعیت سفره مردم است که در زمان آقای دولت شهید رئیسی این اتفاقات افتاده است.

وی افزود: بنده وزیر دولت آقای خاتمی بودم از نظر اقتصاد و شاخص بروید آن زمان را نگاه کنید، ما چرا به اینجا رسیده‌ایم برای اینکه بیخود با یکدیگر دعوا می‌کنیم.وی در ادامه گفت: هر کسی به ستاد بنده بیاید بنده آن را می‌پذیرم برای اینکه می‌خواهم رای بگیرم اما آن چیزی که به آن عمل می‌کنیم سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است و این خط قرمز ماست. وی افزود: ما در همین تهران اگر مناطق محروم را نگاه کنید متوجه می‌شوید چه وضعیتی دارند، یعنی ما چابهار خوزستان را سیستان را نمی‌بینیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: اینکه ما باید با تورم چه بکنیم و با شاخص‌ها چه کاری انجام بدهیم؛ این لازمش این است که انسجام داخلی داشته باشیم و دعواها را کنار بگذاریم. وی افزود: بلوچستان و سیستان و خوزستان و مشهد و تمام اطراف مملکت وضعیتشان خیلی خراب است و و خوزستانی که تمام نفت و گاز کشور از آنجا بیرون می‌آید امکانات ابتدایی مدارس خود را ندارد.

وی تصریح کرد: اگر با دنیا مشکلات خودمان را حل نکنیم بالای چندین میلیارد از بودجه مملکت هدر می‌رود، شما نگاه کنید قطر را و ببینید ما در چه وضعیتی هستیم و آنها در چه وضعیتی هستند، ما اگر دقیقاً قانون را عمل کنیم باید بازنشستگان و معلمان را ببینیم و طبق قانون با آنها عمل کنیم.وی افزود: چه دولت شهید رئیسی و چه دولت روحانی چرا طبق قانون طبق تورم حقوق‌ها را افزایش ندادند این‌ها واقعیت‌هایی است که وجود دارد، اول باید با مردم صادق باشیم و با شعار دادن مشکلات حل نمی شود.

سعید جلیلی: فقر موجب بیسوادی شود

جلیلی در وقت دوم بخش اول گفت: نکته ای که مردم ما به آن توجه دارند این است که رفاه و رفع فقر مطلق چگونه صورت میگیرد؟ چند مورد توضیح بدهم؛ یک بار این است که ما این را منحصر می کنیم به یک یارانه نقدی یا غیر نقدی؛ خب این بحث های دارد که در قسمت اول توضیح دادم، اما این کافی نیست.

وی ادامه داد: ما برای ایجاد رفاه و رفع فقر مطلق باید بشناسیم که یک نظام رفاهی در لایه های مختلف باید شکل بگیرد تا آن هدف متعالی صورت گیرد. جلیلی اظهار داشت: وقتی شما در ایجاد شرایط اولیه اشتغال مشکل داشته باشید، یعنی یک لایه ای درست شده باشد که فق، بی سوادی و بیماری باهم یک چرخه ای را درست کرده باشند که یک کسی که اگر بیمار میشود، این دچار یک فقر بیشتر بشود، بیسوادی موجب فقر بیشتر شود؛ یا بالعکس.

وی گفت: فقر موجب بیسوادی شود، این چرخه مادامی که وجود داشته باشد حتما شما نمی توانید آن رفاه را داشته باشید.وی ادامه داد: لذا شما باید در چند لایه از جنبه اشتغال و مبارزه با بیکاری که روش های مختلفی دارد مانند برنامه ملی تامین مالی خرد مشاغل تولیدی، مشاغل خدماتی آزاد کار، مشاغل سیار، برنامه ملی صنعت در خانه و مواردی مانند لایحه کمک در آمد معیشت، لایحه فقر و محرومیت زدایی که این کارها باید صورت بگیرد، ورود کنید.

جلیلی مطرح کرد: این یک بحثی است که اهمیت دارد؛ آن چیزی که مهم است این است که چگونه اینها صورت بگیرد زیرا به محض اینکه بگوید ما این چند لایحه را بخواهیم وارد شویم، اولین بحث این است که منابعش کجا است و از کدام در آمد بخواهید انجام دهید؛ بنده این را توضیح می دهم.

دور سوم از بخش اول مناظره

قاضی زاده هاشمی: گویا در تهران فقط تولید دود و سیاستمدار داریم

قاضی زاده هاشمی در بخش سوم صحبت‌های خود گفت: من در ابتدا لازم می‌دانم به شبهه‌ای که درباره شهید رئیسی شد پاسخ دهم. فرق شهید رئیسی با دیگران این بود که با فاسد کنار نمی‌آمد و خودش اولین گزارش دهنده بود و با فساد برخورد می‌کرد.

وی اظهار داشت: اولویت اول ما این است که شما بیمار نشوید و سلامت را گسترش دهیم و ابعاد سلامت هم گسترده است. وظیفه دولت هم این است که موتور ایجاد بیماری‌ها را خاموش کند و آنچه آلودگی ایجاد می‌کند را خاموش کند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در تهران با اوضاع زیست محیطی که پیدا کرده کسی نیست که در آن بیمار نشود و تعداد روزهای پاک بسیار اندک است و گویا در تهران فقط تولید دود و سیاستمدار داریم. ما باید باید ورزش را وارد خانواده کنیم و کم تحرکی را از بین ببریم؛ در بنیاد شهید با اجرای همین کار خانواده‌های آسیب پذیر را شناسایی کردیم و برای آنها برنامه گذاشتیم که خیلی خوب بود.

قاضی‌زاده ادامه داد: اگر کسی بیمار شد نباید او را رها کنیم و باید دسترسی عادلانه به خدمات خوب اتفاق بیافتد و پوشش هزینه‌های درمان به صورت یکسان اتفاق بیافتد. باید میزان پوشش بیمه‌ای در دهک‌های پایین را انجام دهیم. در دولت رئیسی 16000 تخت بیمارستانی احداث شد و ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی افزایش یافت، هزار پزشک به مناطق محروم اعزام شد و 12 میلیون نفر تحت پوشش خدمات درمان قرار گرفتند. ما وظیفه داریم سه دهک پایین را تحت پوشش قرار دهیم و از اینکه کسی به خاطر درمان دچار فقر شود جلوگیری کنیم.

قالیباف: تحریم یک کاغذ پاره نیست و آسیب‌زننده است

قالیباف هم در بخش سوم سخنانش اظهار داشت: آقای پورمحمدی بنده هم موافقم که تحریم یک کاغذ پاره است و آسیب می زند؛ از این رو با مذاکره موافق هستم، اما مذاکره یک روش مبارزه است.

وی افزود: آمریکا نشان داده همیشه دشمن این سرزمین بوده است. یقین کنیم که با دشمن مذاکره می کنیم اما دشمن است.نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برجام، گفت: به آمریکا اعتماد شد ترامپ بیرون رفت و یک طرفه همه چیز را عمل می کردیم و باید گزارش آن را ارائه می‌دادیم؛ از این رو مجلس اقدام کرد و باعث شد تا کشور از یک بلاتکلیفی درآمد.

قالیباف افزود: در شورای عالی امنیت ملی مصوبه شد که مجلس قانونی بگذارد و قانون اقدام راهبردی تصویب شد. درباره این رابطه رهبر انقلاب فرمودند این قانون به نفع کشور و مردم و صنعت هسته‌ای است و کشور را از بلاتکلیفی بیرون آورده است.وی ادامه داد: هم نیازداریم رفع تحریم را دنبال کنیم؛ هم در داخل ظرفیتهایی وجود دارد که باید آن طرفیتها را فعال کنیم.

قالیباف تاکید کرد: گفتم که برای حل مشکل تحریم هر جا برویم و هر کجا باید مذاکره کنیم دریغ ندارم. ولی از آن طرف هم این شرط عقل است که این همه امکان در داخل داریم باید استفاده کرد.نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: در سال 104 میلیارد دلار انرژی را هدر می دهیم؛ آیا شرکتهای خارجی اینقدر سرمایه گذاری می‌کنند حتی اگر تحریم نباشد؟وی ادامه داد: مهم است اجماع سازی داشته باشیم؛ منافع ملی را در حوزه داخلی و خارجی با عقلانیت دنبال کنیم. بنده حتما ظرفیت اجماع سازی و جمع کردن و بستر فراهم کردن را می توانم دنبال کنم.

پورمحمدی: حتما باید با قدرت به میدان مذاکره برویم

پورمحمدی هم در بخش سوم سخنانش خطاب به قالیباف اظهار داشت:‌ داستان اکراین، رقابت چین با آمریکا و … راه مواصلاتی و خط ابریشم و … مناسبات قدرتی است که در حال تغییر است.

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد: نفت را ارزانتر می‌فروشیم و پول ما رانگه می‌دارند! قضایا پیچیده است. آیا تورم و نقدینگی کنترل شد؟ باید به مسائل عمیق‌تر توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه سه پزشک در جلسه ما و از نامزدهای ریاست جمهوری هستند، اظهار کرد: 45 درصد کادر پزشکی در تهران است و این همه مهاجرت در حوزه پرستاران و پزشکان اتفاق افتاد است و اینها مسائلی است که احترام به جامعه در تامین نیازها‌ باید مورد توجه قرار بگیرد.پورمحمدی گفت: کادر پزشکان مشکلات جدی دارند اما الحمدالله دانش پزشکی و تکنیک و تجربه پزشکی و تجهیزات پزشکی و صنایع دارویی و شبکه آموزش روستایی و تکنولوژی جدید به همراه هوش مصنوعی باید توجه شود.

ظرفیت‌های زیادی در کشور و ایده‌ و طراحی و ابتکار زیادی وجود دارد که بایستی به آنها توجه شود.وی اظهار کرد: حتماً ترامپ شاید بخواهد برگردد. باید در این میدان با قدرت برویم و از فرصتها استفاده کنیم و شکاف لحظه‌ها کنیم؛ نشده است تا اینجا.

علیرضا زاکانی خطاب به پزشکیان: پدر مردم را شما درآوردید

علیرضا زاکانی هم در بخش سوم سخنانش خطاب به پزشکیان گفت: از توصیه‌های اخلاقی آقای پزشکیان تشکر می‌کنم! ترامپ‌هراسی آقای پورمحمدی راه به جایی نخواهد برد! بعداً ایشان باید توضیح بدهند که با اسناد SFO چه کار کرده است!؟ اسنادی که از خارج از کشور به دفتر ایشان آمد و بایگانی شد و باید توضیح بدهند که چه کار کردند!؟ که به موقعش بحث خواهیم کرد!

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ادامه داد: مهمترین بخش در حوزه پزشکی نیروی انسانی که سرمایه بزرگی است. بهره‌ورز،‌ پرستاران،‌ ماماها و … بزرگترین سرمایه ما هستند. ما شبکه بهداشت را تقویت می‌کنیم و پیشگیری مقدم بر درمان است. بیمه پایه رایگان باید دراختیار 15 درصد جامعه قرار بگیرند که بیمه نیستند و 60 درصد مردم بیمه تکمیلی خواهند شد و بیمه‌ها را عمق می‌دهیم.

وی با اشاره به رایگان شدن درمان 40 درصد مردم در دولت خدمت ادامه داد: یک هزار و 54 بیمارستان را در کشور داریم که 184 بیمارستان خصوصی است و نزدیک به 600 بیمارستان دولتی است.زاکانی اضافه کرد: هزینه بیماران صعب العلاج در دولت خدمت به صورت کامل رایگان خواهند شد و دولت از بخش خصوصی خرید راهبردی می‌کند و مسیر تحول را به سمتی میبرد که سلامت در زندگی افراد بتواند اسباب حفظ و صیانت انجام بشود. نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری با بیان اینکه امروز 40 درصد از هزینه‌های درمان از جیب مردم هزینه می‌شود، گفت: این را به بین 20 تا 30 درصد ظرف 4 سال درصد خواهیم رساند.

پزشکیان: نمی‌شود با انسان‌ها به شکل کالا رفتار کرد

مسعود پزشکیان هم در بخش سوم اظهارات خود گفت: در تبریز که رئیس دانشگاه بودم، ساختار روستاها را اصلاح کردیم و در عرض 6 ماه بیش از 600 خانه بهداشت بدون اعتبار و با کمک‌های مردمی ساختیم.

با بچه‌های خود در کوهستان‌ها کارگری کردیم و برای اینکه در مناطق محروم کار کنیم عملاً در این مناطق کارگری کردیم. وی افزود: بحث پزشک خانواده را در این مناطق راه انداختیم.

نگاه ما این بود که انسان کالا نیست و نمی‌شود با انسان‌ها به شکل کالا رفتار کرد. وی ادامه داد: قبل از ما در قانون برنامه سوم توسعه قرار بود همه چیز به بخش خصوصی واگذار شود و مریض‌ها به بیمارستان می‌آمدند و مرده‌ی آنها نیز تحویل خانواده‌شان نمی‌دادند. ما این را تغییر دادیم و بیمه‌های روستایی را در دولت آقای خاتمی درست کردیم. هرکس سر تخت پول نداشت او را بیمه کردیم. آمبولانس‌ها و مراکز بهداشتی را اصلاح کردیم و برای این روند دستورالعمل نوشتیم.همه این موارد در سیاست‌های مقام معظم رهبری دیده شد.

پزشکیان با اشاره به ایرادات ساختار بیمه‌ای کشور گفت: مجلس و دولت و قوه قضاییه از بخش خصوصی خرید خدمت می‌کنند و وقتی به مردم می‌رسد پول کم می‌آورند. ما خدمت آقای قالیباف رفتیم برای اینکه حداقل درآمدهای ناشی از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به این بخش اختصاص پیدا کند. درآمد ناشی از 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده مخصوص بیماران صعب العلاج است و اگر این منابعی که بالغ بر 180 هزار میلیارد تومان است،‌ درست تخصیص پیدا کند، مشکلات قابل حل است. ما روند حرکت را در بهداشت و درمان به نفع مردم و محرومان عوض کردیم.

دور اول از بخش دوم مناظره

قاضی‌زاده: پزشکیان و پورمحمدی بگویند در زمان وزارتشان چه کرده‌اند؟

قاضی‌زاده هاشمی در دور اول از مرحله سوم مناظره گفت: خطاب به آقایان پورمحمدی و پزشکیان عرض کنم که دارد مغالطه می شود و بحثهای کلی. شما قبلاً جایی بودید، چه کار کردید؟ هر کدام از ما این را باید بگوییم.

شماها وزیر بهداشت و درمان و دادگستری بودید؛ شما چه کار کردید؟ هی نگوییم باید و نباید…وی افزود: با شروع دولت سیزدهم ۲۹۵ هزار معلم جذب شده‌اند. آموزش‌و‌پرورش اصلی‌ترین وزارتخانهٔ ماست و بودجهٔ آن باید از ۹ درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

قالیباف: برای هر تصمیم نیاز به یک شناخت دقیق از وضعیت موجود است

قالیباف در بخش اول بخش سوم گفت: برای هر تصمیم نیاز به یک شناخت دقیقی از وضعیت موجود است. متاسفانه در این سال ها بیش از ۱۵ وزیر و سرپرست در آموزش و پرورش جابجا کرده‌ایم.

این یکی از اشکالات جدی ما است. وی اضافه کرد: همه در این ماجرا مقصر هستند. تقریبا ۱۶ میلیون دانش آموز داریم سرانه بودجه ۱۰ درصد است. امروز بودجه آموزش و پرورش را نسبت به دهه ۷۰ کم کرده‌ایم و این نتیجه مدیریت‌ها و ضعف‌هایی است که داشته‌ایم. رئیس جمهور باید بداند که آموزش و پرورش اساس پیشرفت کشور است.

وی گفت: وقتی از تقویت آموزش و پرورش سخن می‌گوییم معتقد هستم دو جا مهم است. اول اینکه مدرسه و محیط استاندارد در حوزه کاربردی است. مورد دوم معلم است. بقیه آموزش و پرورش در هر رده‌ای هستند ذیل این موارد تعریف می‌شوند.

قالیباف بیان کرد: لذا در آموزش و پرورش باید در حوزه محتوا و در حوزه تربیت معلم برنامه‌ریزی و اجرا را باید متمرکز انجام دهیم. سرانه هر دانش آموز بین ۱۶ و ۱۷ میلیون تومان هزینه می‌کنیم بدون اماکن است. استاندارد هم نگاه کنید و ضربدر ۳ کنیم حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان برای هر دانش آموز هزینه می‌کنیم.

وی اظهار کرد: البته که کم است ولی واقعیت این است که آیا خروجی ما به این اندازه‌ای که سرمایه‌گذاری کرده‌ایم اتفاق می‌افتد خیر. قالیباف اظهار داشت: همچنین معلم نیز کم داریم. معلم‌هایی که ۳۰ سال تجربه مفید دارند که باید از این‌ها استفاده کنیم وقتی دو مرتبه آنها را فراخوانی می‌کنیم هر ساعت به آنها ۵۰ هزار تومان هزینه می‌دهیم. واقعا با ۵۰ هزار تومان با تجربه‌ای که ۳۰ سال دارند، بگذریم برخی اوقات هم ۶ تا ۷ ماه تاخیر در پرداخت داریم.

پورمحمدی: آموزش‌وپرورش جای رقابت سیاسی و کش‌مکش‌ها نیست

مصطفی پورمحمدی در ادامه این مناظره گفت: بحث آموزش‌وپرورش و آموزش عالی و نهادهای آموزشی تحقیقاتی و پژوهشی یک مسئله‌محوری برای هر جامعه و رشد و توسعه آن است.وی افزود: خوشبختانه کشور ما از این ظرفیت در شکل گسترده‌ای برخوردار است، ما اول باید قدردان این تلاش گسترده و این حجم عظیم عناصر و نیروهای دلسوز و متعهد باشیم در بدنه آموزشی کشور باشیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: آنچه در کشور ما توسعه و پیشرفت قرار گرفته به برکت نظام آموزشی و پژوهشی ما و تحقیقاتی بوده است، مسئله اساسی، نظام محتوای آموزشی ماست، نظام آموزشی دنیا خیلی متحول شده است، ما واقعاً باید برای بیش از یک میلیون پایوران آموزشی و حدود ۱۷ میلیون دانش‌آموز با یک نظامات بسته مشابه و از بالا اعلام شده، اعمال کنی؟ این اشکال ماست.

پورمحمدی با طرح این پرسش که آیا ما نمی‌توانیم بسیاری از ظرفیت‌های آموزشی اساتید و معلمان را حتی در محتوای تدریس به خودشان واگذار کنی؟ گفت: مثلاً استان‌های مختلف ظرفیت‌های نیرو دارند، اما چند صد نفر باید درآموزش‌وپرورشش بنشینند و نظامات آموزشی را طراحی کنند؟

وی تأکید کرد: باید نظام آموزشی را تغییر دهیم، برای رشد وکیفیت‌بخشیی و قوه ابتکار و خلاقیت که امروز عمده سرمایه جهش انسانی دنیاست که در ایران هم ظرفیت فوق‌العاده‌ای داریم.نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: نکته دومی که خیلی مهم است این است که واقعاً آموزش‌وپرورش جای رقابت سیاسی، جناحی و کشمکش‌ها نیست، جایی است که نقش بسیار مادر و کلیدی دارد، آموزش‌وپرورش را باید با سیاست‌های مادر و روشن هدایت کنیم. همه سرمایه و نیروی انسانی ما فرزندانمان هستند.

زاکانی: آموزش‌وپروش هزینه نیست؛ سرمایه‌گذاری است

علیرضا زاکانی در ادامه مناظره اظهار کرد: آینده کشور امروز در نظام تعلیم‌وتربیت مشخص خواهد شد و تعلیم‌وتربیت، نظام پیشران تحولات کشور است.

وی افزود: تعلیم‌وتربیت از خانواده شروع می‌شود و در مسجد، مدرسه، دانشگاه، حوزه، رسانه و تمام‌ فضاهایی که انسان می‌تواند بیاموزد و یا بیاموزاند این تعلیم‌وتربیت ادامه پیدا می‌کند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه رکن آموزش‌وپرورش یک اساس ویژه‌ای دارد که می‌تواند نقش خاصی را در آینده کشور ادا کند، گفت: هر کسی که می‌خواهد به آینده کشور نگاه کند باید با آموزش‌وپرورش آن نگاه کند.زاکانی با بیان اینکه مشکلات متعددی در آموزش‌و‌پرورش داریم، گفت: تعلیم‌وتربیت نظام پیشران کشور است.

نگاه را باید به آموزش‌وپرورش تغییر داد؛ آموزش‌وپرورش هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.وی ادامه داد: شروع اصلاح ما در آموزش‌وپرورش باید از کلاس‌ها باشد و نه از ستاد، در کلاس مهم‌ترین رکن، معلم و دانش‌آموز است لذا فقط محتوا نیست. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: باید به دانش‌آموز حق داد تا حرف بزند؛ باید منزلت و معیشت و جایگاه و رشد معلم حفظ شود تا معلمی بر تاج اشتغال‌های کشور بنشیند و بر نقطه برتر منزلت و کارکردی داشته باشد.زاکانی تصریح کرد: سند تحول در حوزه عدالت آموزشی است که ساحت‌های شش‌گانه که به معلم، محتوا و محیط می‌پردازد، نقش‌آفرین باشد.

در این بخش دو نگاه وجود دارد. نگاه مکانیکی که دانش‌آموزان آموزش و تربیت می‌شوند و نگاه دوم نگاه خلاقانه، مهارت و توانمندی‌های آموزشی است که جز از طریق یک معلم توانمند، امکان‌پذیر نیست.

پزشکیان: وزیر آموزش و پرورش باید قوی‌ترین عضو کابینه باشد

مسعود پزشکیان در ادامه این مناظره تاکید کرد: من در تبریز رییس دانشگاه بودم و به دلیل عملکرد معاون سلامت شدم، در ادامه علیرغم اینکه عضو هیچ حزبی نبودم اما وزیر بهداشت دولت آقای خاتمی شدم در حالیکه در همان زمان افرادی حزبی بسیار زیادی وجود داشتند اما به دلیل سوابق و عملکردم به عنوان وزیر بهداشت انتخاب شدم.

وی گفت: در تمام این سال‌ها کار کردم و عملکرد خوبی داشتم لازم باشد اسناد آن وجود دارد و نگاه و رویکردم در تمام این سال‌ها حمایت از محرومان و فقرا بوده‌ است.

پزشکیان درباره سیاست‌ها در نظام آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه که مهم است این است که بچه و دانش آموزی که در منطقه محروم تحصیل می‌کند با بچه و فرزند یک مسئول سرویس یکسان می‌گیرد یا نه؟ اگر سرویس‌ها و خدمات و امکانات یکسان نباشد نمی‌توان مشکلی را حل کرد، اگر سفره مسئول و مردم جدا باشد، مشکل حل نمی‌شود چون درد را نمی فهمیم. درحالیکه مدارس در مناطق محروم یک امکانات معمولی را هم ندارد اما در منطقه‌ای مانند تهران ١٠٠ میلیون تومان برای کلاس اول هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر ما کشور اسلامی هستیم فرزندان ما در مناطق محروم باید همان خدماتی را دریافت کنند که عین همان خدمات به فرزندان مسئولان می‌رسد، گفت: ۸۰ درصد نفرات برتر کنکور از مدارس غیرانتفاعی هستند چرا که ما به مدارس دولتی درست خدمات ارائه نمی‌دهیم. چراکه در حق آنها بی‌انصافی می‌کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر به وضعیت معلمان هم رسیدگی نمی‌کنیم و چند شغله هستند و به همین دلیل در ارتباط با دانش آموزان به مشکل می‌خورند. همانطور که آقای قالیباف گفت امکان ندارد در بی ثباتی مدیریت این برنامه‌ها را اجرا کرد و وزیر آموزش و پرورش باید قوی‌ترین و دلسوزانه ترین عضو کابینه باشد. وی تاکید کرد: دانش آموز باید یاد بگیرد که مشکلات را حل کند و ارتباطات برقرار کند با تیم کار کند و توان مدیریت داشته باشد اما در مدارس نخبگان و سمپاد هم عده‌ای بالا می آیند تک بعدی هستند و با هر مشکلی قهر می کند و کار را رها می کنند و فکر می‌کنند که تافته جدا از بافته هستند.

جلیلی: اگر می‌گوییم جهش کشور ، معتقدیم پیشرفت با عدالت انجام می‌شود

جلیلی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره برنامه‌های خود در زمینه آموزش و پرورش، تصریح کرد: یک جهان فرصت و یک ایران جهش شعار ما است. الزامات یک ایران جهش، استفاده حداکثری از فرصت‌هاست. باید بررسی کنیم که چگونه باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم. از کجا می‌توان روی این فرصت‌ها سرمایه گذاری کرد؟ مدرسه. شکی در این نیست. اگر باور داریم که کشور باید جهش داشته باشد بابد برنامه‌ریزی را از مدرسه آغاز کنیم. اگر نیروی نظامی ما لشکر دفع تهدیدها هستند، مدرسه لشکر شکوفایی فرصت‌هاست.

وی ادامه داد: در ایران روزها که ثبت‌نام مدارس است، مردم دنبال مدارس بهتر هستند. همه دوست دارند فرزند خود را در مدسه‌ای ثبت نام کنند که استعداد او بهتر شکوفا شود. اگر می‌گوییم جهش کشور ، معتقدیم پیشرفت با عدالت انجام می‌شود یعنی همه مردم باید بتوانند در این مسیر پیشرفت کشور نقش ایفا کنند و هر کسی بتواند در مدرسه‌ای که بهتر استعداد او را شکوفا می کند، حضور داشته باشد و آن استعداد شناخته شود.

جلیلی افزود: بر این مبنا اگر جهش کشور را جدی نگاه می‌کنیم، فقط دنبال حل مشکل آموزش و پرورش نیستیم. لازمه پیشرفت کشور این است که آموزش و پرورش جایگاه اصلی خود را پیدا کند. وزیر باید یک نیروی بسیار ارزشمندی باشد که باید این هدف را بشناسد و نقش رئیس جمهور در انتخاب این وزیر خیلی مهم است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: معلمان ارزشمندی داریم که سی سال عمر خود را خدمت می‌کنند و میلیون‌ها دانش‌آموز ۱۲ سال عمر خود را در اختیار شما می‌گذارند که در جهت پیشرفت کشور برنامه‌ریزی کنید؛ بنابراین باید یک الگو داشته باشید. براساس مطالعه چند ساله عرض می‌کنم الان همین هزینه مادی که در آموزش و پرورش صورت می‌گیرد اگر بر دانش‌آموزان تقسیم کنیم، میزان آن بیشتر از هزینه مدرسه غیرانتفاعی در شمال شهر می‌شود یعنی هزینه انجام می‌شود ولی نتیجه نمی‌گیرید.

جلیلی تصریح کرد: ما بررسی کرده‌ایم که یک مدرسه الگو در ۱۲ پایه در بخش دختران و پسران چه چه نیازهایی در زمینه محیط آموزش، معلم، درس و رویکرد آموزشی دارد. در سند تحول آموزش تفکر، خلاقیت، اجتماعی بودن و کشف استعدادها آمده که باید در مدارس شکل گیرد. بر روی مدرسه الگو کار و مطالعه شده است و در سند تحول هم امده است تا یک حرکت بزرگ و تحولی ایجاد شود تا موفقیت‌های بزرگتری شکل گیرد.

جمع بندی منظره

قاضی‌زاده هاشمی: وعده آزادی را نباید بدون پشتوانه داد

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در پایان و در جمع بندی سخنان خود گفت: در دولت مردم و خانواده در اقتصاد دو کار داریم. مورد اول بزرگ کردن سفره اقتصاد کشور و رونق دادن به حوزه های مختلف با تلاش جمعی و اینکه سیاست خارجی باز و حامی اقتصاد خواهد بود. توزیع عادلانه و کارآمد درآمد کشور نیز مورد دوم است. عدالت اقتصادی در ایران جز با قدرتمند شدن تک تک خانواده های ایرانی از طریق توزیع درست منابع کشور و اجرای درست طرح هدفمندی یارانه‌ها میسر نخواهد شد. بدون اولویت دادن به پرداخت درآمدهای کشور به خود مردم به جای سازمان‌های توزیعی ناکار آمد، محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: اگر محافل و جریانات قدرتمندی که امروز متاسفانه حامیان برخی از نامزدها هستند چوب لای چرخ دولت وقت نمی گذاشتند، مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نیز اجرا شده بود و امروز وضعیت فقر در کشور اینگونه نبود. به لطف خدا و با کمک هم در دولت چهاردهم باید ترس های ساختگی را کنار بگذاریم و طرح هدفمند سازی یارانه ها را که در دولت آقای احمدی‌نژاد شروع شد و در دولت بعدی معطل ماند و در دولت شهید رئیسی تداوم پیدا کرد را باید ارتقا دهیم و به نتیجه نهایی برسانیم.

به شما تعهد می‌دهم برای تحقق این موضوع در برابر کسانی که منافعشان در به نتیجه نرسیدن این طرح است ، ایستادگی کنم. آزادی های اجتماعی و سیاسی فقط از طریق قدرت اقتصادی پیدا کردن آحاد مردم همراه با عدالت ممکن است. وعده آزادی را نباید همین گونه و بدون پشتوانه داد. نگذاریم مسائل را به ما وارونه نشان دهند. در هشت سال هشتم و نهم آزادی اجتماعی مردم بیشتر بود یا در هشت سال دولت بعد؟

این نامزد انتخاباتی یادآور شد: از سال ۱۴۰۰ وضعیت معیشت و مردم بهتر بود یا در سال های قبل؟ اقدامات دولت شهید رییسی را با حل نواقص آن ادامه خواهم داد. آیا دو تن از عزیزان حاضر این شجاعت را دارند که بگویند دولت سوم آقای روحانی را ادامه خواهند داد یا نه؟ هر کسی را باید با اطرافیانش شناخت. باید تمامی اطرافیان ما تعریف درستی از عدالت داشته باشند. در دولت مردم خانواده اختیارها به شهرستان ها و استان ها تفویض داده خواهد شد. این کار در بنیاد شهید نیز انجام شد و موفقیت آمیز بود.

رونمایی قالیباف از طرح پنج محوری برای نجات اقتصاد

قالیباف در جمع‌بندی مناظره گفت: دولت «خدمت و پیشرفت» برای کارهای کنونی مردم پیش بینی سپر حمایتی کرده که مشکلات را حل کند تاحال پریشان امروز مردم را خوب کند در حوزه پیشرفت هم با نگاه به آینده برنامه داریم تا وقتی حرف از تمدن سازی می زنیم بتوانیم به گذشته خودمان افتخار کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌هایش در حوزه معیشت گفت: نباید اجازه دهیم سفره مردم کوچک شود و در حوزه معیشت و تامین کالاهای اساسی و جهیزیه اقداماتی صورت گیرد. پیش بینی هایی برای پرداخت مابه تفاوت میزان حقوق و افزایش تورم برای حقوق بگیران داریم. قالیباف گفت: با دادن یک «رفاه کارت» درمان و معیشت و تامین کالاهای اساسی را تضمین می‌کنیم؛ در حقیقت طرح ۵ محوری برای مردم داریم که حوزه خدمت را توضیح دادم.

وی محور دوم را مسکن خواند و گفت: طبق طرح آمایش سرزمینی، قادریم در ۸۰ درصد شهرها و صدردصد روستاها یک قطعه زمین با کاربری مسکونی به صورت رایگان به افراد فاقد مسکن داده و در عین حال به توسعه شهری هم توجه کنیم. این کاندیدای انتخابات رباست جمهوری اضافه کرد: باتوجه به قانون جوانی جمعیت و خانواده، به زوج های جوان به مدت ۳ سال واحدهای کوچک ۷۵ متری بدون اجاره بها می دهیم.

قالیباف محور سوم طرح خود را مربوط به خودرو عنوان و اظهار کرد:مصمیم به واردات خودروی سنگین و بزرگ هستیم تا باعث زمینه ایجاد رقابت ایجاد شده و در عین حال راه تولید در کشور است. وی محور چهارم را مربوط به دیوار شرق کشور دانست و گفت: امروز اتباع غیرمجاز آسیب های اجتماعی جدی همچون حوزه مواد مخدر، اشتغال و طلاق به کشور وارد کرده اند؛ براساس تجربه ام در پلیس، باید دیواری در مرز شرقی کشور در پاکستان و افغانستان گذاشت تا امنیت را فراهم کرد.

قالیباف با اشاره به ظرفیت‌های کشور گفت: دولت خدمت و پیشرفت پایتخت دوم ایران را پایتخت اقتصادی و فناوری در سواحل دریای عمان و کرانه آن می‌گذاریم؛ وقتی حرف از تمدن و تمدن سازی می‌زنیم، باید آن کار را ملموس و به دنیا نشان دهیم. این بزرگ‌ترین فرصت تمدنی ما در حوزه‌های اقتصادی، فناوری، ترازترینی است تا رشد اقتصادی را متحول کرده و در عرصه اقتصادی همچون امنیتی و دفاعی افتخارآمیز باشیم.

پورمحمدی: رویکرد مدیریتی در حکمرانی کشور باید اصلاح شود

پورمحمدی در جمع بندی مناظره امشب گفت : نیازمند اصلاح رویکرد مدیریتی در حکمرانی هستیم و دولت قرار این تصمیم را دارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی: اینکه حرف از خدمت می‌زنیم و رفتار قیّم مابانه داریم گواهی خدمت نکردن ماست.

تا نتوانیم مسائل این چنینی را حل کنیم تحول مدیریتی حرفی گزافه است. آستانه تحملمان بسیار پایین است.

ما در حال حاضر مشکل گریز نخبگانی داریم. قرار دولت قرار بر این است که رویکرد مدیریتی در حکمرانی کشور را اصلاح کند‌.

زاکانی: مشکل مسکن ظرف ۵ سال حل می شود‌

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی: هر کس در اعتبار طلای ما می‌تواند ۲۲ میلیون تومان اعتبار داشته باشد.

این پول موجود است اما عده‌ای اجازه نمی‌دهند این به مردم برسد. یارانه نقدی هم امکان افزایش دارد. در حوزه مسکن هم ظرف ۵ سال می‌توان مشکل را حل کرد.

علیرضا زاکانی تاکید کرد: آماده‌ام با روحانی و تمام بانیان وضع اسفناکِ موجود مناظره کنم. وی افزود: پیرامون برخی نامزدها کسانی هستند که اسباب جروبحث‌ها را فراهم می‌کنند. جواب مشاور پزشکیان را درجای خودش خواهم داد.

پشت شهید رئیسی صحبت می‌شود اما ایشان در قید حیات نیستند که از خود دفاع کنند؛ باید فرصت داده شود تا از جانب شهید دفاع صورت بگیرد.

پزشکیان: در زمان خاتمی فرار مغزها نداشتیم

پزشکیان در بخش جمع بندی مناظره گفت: در دورهٔ خاتمی فرار مغز نبود بلکه از مغزها می‌آمدند داخل

من در دولت آقای خاتمی بودم؛ مردم خودشان می‌دانند وضع چطور بود؛ اگر بد بوده به همین کاندیداها برای ادامه وضعیت کنونی رای بدهند.

ما باید مردم را مشارکت دهیم. مردم باید باور کنند ما می‌خواهیم برایشان کار کنیم.

۹۰ درصد مشکل مدیریت ارشد است. مردم ما هم مردم خوبی هستند. مردم الان پشت سر ما قضاوت درستی ندارند. ولی ما هی می‌خواهیم دیگران را محکوم کنیم. هر کس با مردم صادق باشد و به آنچه می‌گوید معتقد باشد قطعاً بقیه پشت سرش خواهند آمد.

برای فقرزدایی باید به مردم باور داشته باشیم و آنها را مشارکت بدهیم. با مردم باید رابطه صمیمی و دوستانه پیدا کنیم. خیلی از آدم‌ها وقتی به مسئولیت می‌رسند دور‌وبری‌های خودشان را روی کار می‌آورند.

مردم از ما ناراضی هستند چون برایشان پرونده درست می‌کنیم و به آنها انگ می‌چسبانیم؛ گروه Z درست می‌شود F درست می‌شو‌د!

ما یک جهان فرصت درایم که می‌تواند با مشارکت هر ایرانی یک جهش داشته باشیم

جلیلی در بخش جمع‌بندی صحبت‌های خود اظهار کرد: مردم در این روزها از برنامه‌های من مطلع شده‌اند. ما با استفاده از همه ظرفیت‌ها و فرصت‌ها و رعایت عدالت، دنبال جهش کشور هستیم. از سویی برای تامین معیشت و رفاه مردم نباید منتظر جهش و ایجاد زیرساخت شد.

وی با بیان این‌که «امروز دو رویکرد وجود دارد» ادامه داد: یک رویکرد که خود را باور دارد و معتقد است می‌توان نه تنها می توان از این مشکلات عبور کرد بلکه می‌توان جهش کرد. رویکرد دیگر این است که یا می‌ترسد یا می‌ترساند یا همه چیزها را براساس تصوراتی که نسبتی با واقعیت ندارد می‌بیند و می‌گوید نمی‌شود و تصورات رمانتیک دارند و آن‌ها تهدیدهایی تصور می‌کنند که مانع ملت است در حالی‌که آن تهدیدها را باید دید ولی فرصت‌ها را هم باید دید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاظرنشان کرد: ما امروز فرصت‌های جهانی برای جهش داریم. خدای نکرده نباید در فضایی بیفتیم که چهار و پنج سال معطل شویم که تجربیات غلطی است که نتیجه نداشته است. از سویی مطرح می شود که ما نسل زد داریم یا نسلی داریم که زبان هم را نمی‌فهمیم ولی اینطور نیست. در جلسات مختلف با دانشجویان صحبت کرده‌ام و هم آنها زبان ما را می‌فهمند و ما هم زبان آن‌ها را البته ممکن است آن‌ها اقناع شوند که باید ببینیم ما چه ضعفی داریم.

جلیلی با اشاره به این‌که «امروز در آستانه یک انتخاب هستیم»، گفت: یک نگاه این است که چند موضوع را بهانه قرار دهیم و بعد بگوییم انجام نمی‌شود و نگاه بدبینانه به گذشته و آینده داشته باشیم و یک نگاه این است که افتخارات گذشته را ببینیم. در اوایل انقلاب طرح شبکه بهداشت اجرا شد و امروز یک الگوی موفق شده و جهان از آن الگو بهره گرفته‌اند و این طرح توانست 20 سال به متوسط عمر بیفزاید. از این موارد زیاد داریم.

وی همچنین گفت: اگر می‌گوییم هر ایرانی یک نقش باشکوه فقط برای بعد انتخابات نیست بلکه در همین ایام انتخابات از همه ایرانیان دعوت می کنم که در انتخابات مشارکت گسترده داشته باشند. هرچه قدر ایرانی نقش خود را در انتخابات بیشتر ایفا کند، برکات آن برای کشور بیشتر خواهد بود. جلیلی در پایان اظهار کرد: ما نگاه حداکثری مطرح می‌کنیم. ایران را به شناختن این نگاه دعوت می‌کنم. ما یک جهان فرصت درایم که می‌تواند با مشارکت هر ایرانی یک جهش داشته باشیم.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا